i samarbete med :

Allmänt om Min Doktor försäkring

Vad är det för skillnad på Min Doktor Försäkring som jag kan använda som försäkringskund och Min Doktor som jag kan använda som privatperson?

Det är inte så stor skillnad förutom att utbudet kan skilja sig åt mellan de olika sidorna. För att besöket ska vara kostnadsfritt för dig är det dock viktigt att du kontrollerar att du har gått in på ditt försäkringsbolags sida hos Min Doktor. Det kan du kontrollera genom att det står ”i samarbete med Skandia” på det genomgående färgbandet på webbsidan.

Kan jag använda appen för att skapa ett ärende hos Min Doktor Försäkring?

Nej, i nuläget måste du gå via webbsidan för att skapa ett ärende.

Hur får jag tillgång till Min Doktor via mitt försäkringsbolag?

Som Skandia-kund loggar du först in på Skandias hemsida för att göra en kort så kallad skadeanmälan. Därefter sänds du till skandia.mindoktor.se där du kan skapa ditt ärende. Det är på skandia.mindoktor.se som du hanterar ditt ärende efter det att du först skapat det.

Varför blir jag skickad till Skandias sida när jag loggat in på skandia.mindoktor.se?

Som Skandia-kund gör du först en kort så kallad skadeanmälan på Skandias sida innan du kan skapa ett ärende på Min Doktor. Om du har frågor kring skadeanmälan, kontakta Skandias Vårdplanering på telefon 0771-51 55 10.

Priser och betalning

Hur mycket kostar ett besök?

Det kostar ingenting att använda Min Doktor Försäkring för Skandias kunder med sjukvårdsförsäkring. Om du vill söka vård för ditt barn (6 mån–17 år) kan du göra det på mindoktor.se. Då sker besöket utanför ramen för din försäkring. Besöket är kostnadsfritt.

Gäller högkostnadsskyddet för sjukvård?

Nej, när du använder din försäkring omfattas inte besöket av högkostnadsskyddet.

Allmänt om att söka vård hos oss

Hur kan ni ställa diagnos utan att träffa mig?

Vår behandlande personal har lång erfarenhet och jobbar på sjukhus och vårdcentraler när de inte hjälper patienter via Min Doktor. De besked du får hos Min Doktor är precis lika säkra som de du får på din vårdcentral. Vi ställer samma frågor som du skulle få på din vanliga vårdcentral, med skillnaden att du hos oss kan svara när det passar dig och i din egen takt. Om det krävs t.ex. provtagning för att ställa diagnos, får du en remiss till en av våra ca 600 provtagningsenheter, som sedan skickar resultatet till Min Doktor. Skulle du behöva träffa en läkare fysiskt kan Min Doktors läkare hjälpa dig med remiss till specialist via ditt försäkringsbolag.

Vilka typer av besvär och sjukdomar kan ni hjälpa mig med?

Här kan du se vad vi kan hjälpa dig med via ditt försäkringsbolag.

Vad händer om ni inte kan hjälpa mig med mitt besvär?

Om ditt besvär inte lämpar sig för digital vård får du en hänvisning eller remiss till specialist via ditt försäkringsbolag för fortsatt vård.

Kan jag välja vem som ska ta hand om mig?

Nej. Vi prioriterar att du snabbt ska komma i kontakt med vården, och därför får du träffa den läkare som kan ta emot dig med kortast möjliga dröjsmål.

Hur gör jag om jag behöver ta prover?

Om din läkare anser att du behöver ta prover av något slag, blir du ombedd att välja vilken provtagningsenhet du vill gå till. Du får en remiss att ta med till provtagningen. När du tagit proverna skickas resultatet till din läkare på Min Doktor, som kontaktar dig med resultatet och hur ni går vidare för att lösa ditt problem.

Hur gör jag om jag inte hittar en provtagningsenhet nära mig?

Om du befinner dig långt från närmaste provtagningsenhet, kontakta oss.

Hur gör jag om jag behöver mäta mitt blodtryck?

Min Doktor samarbetar med Apotek Hjärtat för kostnadsfri mätning av blodtryck för Min Doktors patienter. Du får ett mail med en streckkod som du visar upp för personalen på Apoteket. Det går också bra att mäta blodtrycket hemma, om du har tillgång till en blodtrycksmätare, eller på din vårdcentral.

Skriver ni remiss till specialist?

Läkaren avgör om remiss till specialist krävs, och i så fall vilken typ av remiss. Den skickas till ditt försäkringsbolag som hjälper dig att boka in ett besök hos en annan vårdgivare.

Hur fungerar det om jag får en remiss från er till specialist?

Remissen kommer att skickas från oss direkt till vårdplaneringen på ditt försäkringsbolag. De kommer sedan att kontakta dig för att hjälpa dig att boka in ett besök hos en annan vårdgivare. Har du frågor om vad ditt försäkringsbolag kan hjälpa dig med, kontakta ditt försäkringsbolag.

Kan jag boka en tid för fysisk undersökning via er?

Nej.

Jag är under 18 år. Kan jag logga in med eget BankID?

Nej. Du som är under 18 år kan inte använda Min Doktor Försäkring. Däremot kan din vårdnadshavare logga in på mindoktor.se med sitt BankID och söka kostnadsfri vård för dig där.

Hur gör jag om jag behöver kontakta läkaren igen?

Du är alltid välkommen att kontakta din läkare igen under fyra dygn efter det att ditt ärende avslutats. Om du behöver hjälp senare än så krävs det att du skickar in ett nytt ärende. Kontakta oss om du har frågor.

Kan jag få ett intyg om sjukdom?

Vi har möjlighet att skriva intyg om sjukdom vid behov, t.ex. till en researrangör.

Observera att

- det alltid är läkaren som avgör om det finns medicinsk grund för att skriva ett intyg

- vi rekommenderar dig att du stämmer av med ditt försäkringsbolag att de godtar intyg från oss i ditt specifika ärende.

Kan jag använda Min Doktor från utlandet?

Det är upp till ditt försäkringsbolag att avgöra om du har rätt att använda Min Doktor från utlandet eller inte. Min Doktor kan då hjälpa dig med bedömning och rådgivning, och i vissa fall med läkemedel, beroende på var du befinner dig. Vi kan inte hjälpa till med provtagning utomlands.

Vad gör jag om jag inte kan skriva ut min remiss?

Om du inte har möjlighet att skriva ut din remiss, kontakta oss.

Recept och förskrivning

Skriver ni ut recept?

Ja, vi skriver ut recept om läkaren gör bedömningen att du behöver receptbelagd medicin.

Kan jag få mitt recept förnyat?

Ja, om läkaren gör bedömningen att du behöver få ditt recept förnyat kan vi hjälpa dig med detta. Vi förnyar recept för max tre månader åt gången.

Kan jag få mitt recept på antibiotika förnyat?

Nej, vi förnyar inte recept på antibiotika.

Skriver ni ut narkotikaklassade läkemedel?

Förskrivning av preparat som riskerar att framkalla ett beroende kräver i de allra flesta fall en fast läkarkontakt. Därför är vi mycket restriktiva med att skriva ut den typen av läkemedel. Vi förnyar inte recept på narkotikaklassade läkemedel.

Skriver ni ut p-piller och andra preventivmedel?

P-piller och andra preventivmedel täcks inte av försäkringen och kan alltså inte hanteras via Min Doktors Försäkring. På mindoktor.se kan vi dock hjälpa dig med p-piller och andra preventivmedel om det inte finns medicinska hinder för detta. Välj Preventivmedel så kommer du i kontakt med någon av våra barnmorskor.

Följer ni riktlinjerna för förskrivning av antibiotika och andra läkemedel?

Ja, Min Doktor följer den förskrivningspolicy som rekommenderas enligt nationella riktlinjer och anvisningar från STRAMA-gruppen för förskrivning av antibiotika. Bakgrundskunskap och förskrivningsmönster hämtas vidare från Smittskyddsinstitutet och Folkhälsomyndigheten. Du kan se hur väl vi följer STRAMAS riktlinjer här.

Patient- och datasäkerhet

Vem kan läsa min journal?

Din patientjournal skyddas av sekretess, dvs endast den sjukvårdspersonal som har hand om vården av dig, eller av annan anledning behöver uppgifterna för att kunna utföra sitt arbete inom vården, tillåts läsa din journal. Min Doktor är ålagda att följa samma regler som andra aktörer inom vården.

Kan jag få tillgång till min journal?

Ja, dels kan du alltid logga in och se dina svar på frågorna och din konversation med läkaren. Om du behöver en mer formell version av din journal, kontakta oss så hjälper vi dig.

Hur behandlas mina personuppgifter?

Liksom vilken vårdcentral som helst är vi ålagda att följa dataskyddsförordningen (GDPR, The General Data Protection Regulation) och Patiensäkerhetslagen (PSL). Personuppgifterna sparas krypterat.

Hur jobbar Min Doktor med datasäkerhet?

Vi bedriver ett kontinuerligt säkerhetsarbete under hela vår utvecklingsprocess och tar hjälp av säkerhetsforskare världen över för att försäkra oss om att vi håller en hög teknisk säkerhetsstandard.

Hur skyddar sig Min Doktor från dataintrång?

Vi har en gedigen säkerhetsprocess och arbetar med internationellt erkända säkerhetsexperter. Vi jobbar ständigt för att hålla oss i framkant när det gäller IT-säkerhetsteknik och -principer.

Har mitt försäkringsbolag tillgång till min journal?

När du skapar ett ärende hos Min Doktor ombeds du att läsa igenom och godkänna en fullmakt som ger ditt försäkringsbolag möjlighet att vid behov inhämta medicinska uppgifter. Om du har frågor kring detta, kontakta oss eller ditt försäkringsbolag.

Tekniska problem

Måste jag ha BankID för att använda Min Doktor?

Ja. För våra patienters säkerhets och integritets skull måste vi kunna identifiera våra patienter på ett säkert sätt. Vi har valt att använda BankID eftersom det är det system som flest människor har tillgång till. BankID beställer du hos din bank. Läs mer om BankID.

Vad gör jag om jag har problem med att logga in?

Läs gärna våra tips om vad som kan vara orsak till problemet och hur du löser det.

Vad gör jag om jag har problem med BankID?

Läs gärna våra tips om vad som kan vara orsak till problemet och hur du löser det.

Hur tar jag en skärmdump?

En skärmdump är ett foto av det som visas på din skärm. Att ta en skärmdump är inte svårt, men hur du gör detta beror på vilken enhet du använder:

Android

Om din telefon har en fysisk hemknapp, håll in hemknappen och strömbrytaren samtidigt i 1–2 sekunder så att skärmen blixtrar till. Du hittar bilden i appen Foto eller Galleri i mappen Skärmdumpar.

Om ovanstående inte fungerar, eller om din telefon saknar hemknapp, håll in volym ned-knappen och strömbrytaren samtidigt i 1–2 sekunder så att skärmen blixtrar till. Du hittar bilden i appen Foto eller Galleri i mappen Skärmdumpar.

iPhone/iPad

Håll in vilo-/väckningsknappen längst upp eller på sidan av enheten medan du trycker en gång på hemknappen så att skärmen blixtrar till. Du hittar bilden i appen Bilder. Behöver du mer hjälp, se Apples instruktion.

PC

Hur du tar en skärmdump på din PC beror på vilken version av Windows du använder, se Windows översikt.

Mac

Håll ned Command + Shift + 4 och släpp sedan. Markören ändras till ett hårkors som du kan flytta till önskad plats på skärmen. Klicka och dra för att markera vilket område som ska fångas på bilden. Du hittar bilden på Skrivbordet och den döps automatiskt till det datum och den tid då den togs. Behöver du mer hjälp, se Apples instruktion.

Känns det fortfarande krångligt? Välkommen att kontakta vår support så försöker vi hjälpa dig.

Hur ändrar jag mina kontaktuppgifter?

Du ändrar och uppdaterar dina kontaktuppgifter i din profil.

Varför får jag inget mail då den som tar hand om mitt ärende svarat?

Kontrollera att du skrivit rätt e-postadress och om svaret kan ha råkat hamna i skräpposten. För att undvika att fler meddelanden från oss hamnar i din skräppost kan du lägga till avsändaren som en kontakt i din adressbok.

Har du fler frågor och funderingar?

Välkommen att kontakta oss så gör vi vårt bästa för att hjälpa dig.