Om du behöver skaffa eller förnya BankID, eller har frågor om detta, finns hjälp att få hos BankID:s egen support.
Nedan har vi sammanställt lösningar på problem som ofta hamnar hos vår support. Du kan se vad du kan göra själv och vilka uppgifter vi behöver av dig, om du behöver kontakta vår support.
Du behöver den senaste versionen av BankID för att kunna logga in. Om du har ditt BankID på en dator, så kallat BankID på fil, kan du uppdatera det här. Om du använder Mobilt BankID uppdaterar du via Google Play Store om du har en Android-telefon, och via Apple App Store om du har en iPhone.
Om BankID-appen inte öppnar sig, kan du försöka öppna den manuellt.
På en PC med Windows gör du så här:
Öppna startmenyn genom att höger- eller vänsterklicka på Windows-symbolen. Välj Sök och skriv "BankID". Om BankID finns installerat på din dator dyker det upp som resultat av din sökning. Klicka på BankID-ikonen för att starta.
På en Mac gör du så här:
Tryck på F4-knappen högst upp på tangentbordet. Om du ser BankID-ikonen bland dina appar, klicka på den för att starta. I annat fall hittar du den genom att söka efter "BankID" i sökfältet högst upp på skärmen.
På en mobiltelefon gör du så här:
Gå till startsidan via hemknappen och klicka på BankID-appen.
Om ditt BankID inte fungerar på Min Doktor, behöver du ta reda på om det bara är på Min Doktor som problemet uppstår. Gör detta på BankID:s egen testsida eller prova att logga in hos till exempel din bank.
Det händer att BankID drabbas av tillfälligt fel. Vänta fem till tio minuter och försök igen.
Ibland kan det hjälpa att starta om enheten som du installerat BankID på, i synnerhet om du försöker logga in på en dator som inte stängts av på några dagar.
Om ditt BankID inte fungerar på din dator, kan du prova att använda BankID via mobilen istället, så kallat Mobilt BankID. Mobilt BankID kan användas till att logga in på Min Doktor både via dator och mobil. Om du däremot vill logga in på Min Doktor via din mobil, krävs ett Mobilt BankID.
Om inget av ovanstående hjälper, kontakta vår support. För att vi ska kunna hjälpa dig så snabbt och smidigt som möjligt, behöver vi veta följande:
Får du ett felmeddelande eller någon typ av varning? Det är stor skillnad på om ingenting alls händer, och om du till exempel kommer till en helt tom sida.
Försöker du logga in via dator, mobil eller surfplatta? Använder du en Mac eller en Windows-dator? Är din mobil eller surfplatta en Android, iPhone/iPad, eller använder du Windows?
Om du försöker logga in via en viss enhet och har ditt BankID på en annan, behöver vi veta detta samt vad båda enheterna är för typ.
De vanligaste webbläsarna känns igen med hjälp av följande ikoner:
Om du försöker logga in på Min Doktor via din mobil, vilken version av programvaran har du?
På en Android-telefon, titta bland apparna och välj Inställningar. Scrolla längst ner på sidan och välj Om enheten. Titta efter Android-version – det kan stå till exempel "5.0.2".
På en iPhone, välj Inställningar på hemskärmen och gå vidare till Allmänt. Välj Om och leta efter Version – det kan stå till exempel "9.1". Notera även gärna vad modellen heter, vilket också anges här.