i samarbete med :

Ett smartare läkarbesök i tre enkla steg

1Svara på frågor om dina besvär

Du beskriver dina besvär genom att svara på frågor om dina symptom och i vissa fall skicka in bilder som du tar med mobilen. Logga in för att se vilka typer av besvär vi kan hjälpa dig med via din försäkring.

2Prata med din läkare

Vi använder mess, telefon eller video – allt efter behov för att läkaren ska förstå dig och dina besvär rätt. Våra läkare är erfarna och jobbar på svenska vårdcentraler eller sjukhus när de inte hjälper dig här. Genom att ställa frågor och eventuellt skicka dig på provtagning, samlar läkaren in all information som krävs för att ställa en korrekt diagnos och hjälpa dig med lämplig behandling.

3Få diagnos och behandling

Om läkaren anser att du behöver medicin, hjälper vi till med detta. Vi följer gällande riktlinjer för all förskrivning. Medicin hämtas ut på valfritt apotek. Om du behöver en remiss till annan specialist kan vi hjälpa dig med det. Remissen går direkt till ditt försäkringsbolag som kontaktar dig för vidare hjälp.

Vanliga frågor

Hur fungerar det om jag behöver ta prover?

Om det krävs provtagning för att ställa diagnos, blir du ombedd att gå till en av de ca 600 provtagningsenheter som vi samarbetar med. Du väljer själv vilken du vill gå till, och får en remiss att ta med dig.

1. Välj plats för provtagning

Du kan enkelt se vilken provtagningsenhet som ligger närmast dig. Många ställen har drop-in. En del tar emot e-remisser, vilket betyder att du bara behöver ta med din legitimation.

2. Gå till provtagningen

Om den provtagningsenhet du valt inte tar emot e-remisser, behöver du skriva ut din remiss och ta den med dig.

3. Invänta svar från läkaren

Provsvaret skickas från provtagningsenheten till Min Doktor. Din läkare kontaktar dig när provsvaret är analyserat.

Om du fortfarande undrar över något, läs mer under vanliga frågor.

Våra patienter berättar

När jag var nummer 48 i telefonkön till min vanliga vårdcentral, så tröttnade jag och skickade in ärendet till Min Doktor istället. Jag fick svar nästan direkt. Jag var rätt säker på vad det var jag behövde men läkaren rekommenderade en annan behandling och det visade sig vara helt rätt. För mig sparade det värdefull tid och gav mig nya positiva insikter om modern sjukvård.

Jonas Klevhag

Jag har svårt att komma ifrån jobbet för göra läkarbesök på dagtid, så att kunna kontakta vården när som helst på dygnet öppnade en helt ny värld för mig. Det tog en timme och tio minuter från att jag formulerade min fråga till läkaren på Min Doktor, till att jag stod på Apoteket med min medicin i handen. I skärgården!

Linda Sikström

Kl. 04.00, måndag morgon och jag springer och kissar konstant. Jag har alla tecken på urinvägsinfektion och vet att jag behöver medicin för att få stopp på det. Mitt första möte är kl 08.45 – ett möte jag bara inte kan avboka eller skjuta upp. Det är då jag kommer ihåg mindoktor.se. Kl. 06.00 loggar jag in på deras hemsida, och till min förvåning får jag svar direkt. Kl. 07.00 är allt klart och jag står på Centralstationens apotek och tar min första tablett. Tack vare denna snabba behandling kan jag ta mitt möte och jobba som vanligt resten av veckan.

Linda von Betzeen